Autorius: Borisas Marcinkevičius Šaltinis: https://sputniknews.lt/columni... 2021-04-08 08:23:00, skaitė 2215, komentavo 1
Balandžio pradžioje dujotiekio "Nord Stream-2" statybos operatoriaus Šveicarijos bendrovės "Nord Stream-2 AG" atstovas pranešė apie daugybę pavojingų incidentų, sukėlusių tiesioginę grėsmę projekto laivų saugumui.
Tuo tarpu didžiausia tokio pobūdžio veikla sklinda iš Lenkijos — psitelkiami Lenkijos karinio jūrų laivyno laivai, žvejybos laivai, lenkų priešpovandeninis orlaivis nuolat žemai sklando virš teritorijos, kurioje tiesiami vamzdžiai.
Žinoma, po kelių dienų Lenkijos karinis departamentas bandė paneigti šią informaciją, teigdamas, kad karo laivai ir orlaiviai "veikia griežtai laikydamiesi tarptautinių taisyklių". Tačiau neįmanoma patikėti šiuo "paneigimu" — Lenkijos veiksmai per daug rezonuoja su JAV troškimu bet kokiomis priemonėmis sustabdyti Rusijos ir Europos dujotiekio statybą.
Jau dvejus metus Vašingtonas pagrindiniu pretekstu "pateisinti" savo norą sustabdyti dujotiekio statybą atkakliai vadina susirūpinimu dėl materialinės Ukrainos gerovės ir tuo, kad projektas "padidins" ES priklausomybę nuo Rusijos dujų".
Priežastys prieštarauja viena kitai: jei Vašingtonas mano, kad svarbu išsaugoti Rusijos dujų tranzitą per Ukrainos dujų transportavimo sistemą, tai reiškia, kad Europos dujų priklausomybė nuo Rusijos tai netrikdo.
Jei Vašingtonas yra susirūpinęs dėl Europos dujų priklausomybės nuo Rusijos dujų, tai nėra prasmės jaudintis dėl Ukrainos tranzito išsaugojimo. O jei rūpi abu dalykai, tai yra priežastis kreiptis į atitinkamus psichikos sutrikimų specialistus, o tai, kad didžioji dauguma Vakarų žiniasklaidos priemonių nepastebi šio akivaizdaus logikos ir sveiko proto prieštaravimo, yra apgailėtina. Per pirmąjį šaltąjį karą Vakarų propagandos kokybė buvo akivaizdžiai aukštesnė — kadrų neliko, įgūdžiai prarasti.
Tačiau tuo labiau stebina tai, kad visos šios Ukrainai palankios retorikos išpuolio priešakyje buvo Lenkija, o ne pati Ukraina. Iš Kijevo, žinoma, kyla nuolatinių tų, kurie Ukrainoje paprastai vadinami politikais, pareiškimų, kad "Nord Stream-2" yra "hibridinis Kremliaus ginklas prieš jaunąją demokratiją ant Dniepro krantų", bet nieko daugiau. Ar tikrai Lenkija taip jaudinasi dėl Ukrainos interesų, kad tai paskatino atvirai provokuoti? Žinoma, nieko tokio nėra. Norėdami būti tikri, tiesiog turite prisiminti keletą faktų, kurie tikrai nėra slapti.
2020 metų pabaigoje "Gazprom" dujotiekio dujų tiekimas į Europą siekė apie 175 milijardus kubinių metrų. Turėdami omenyje, kad "Gazprom" ir Turkiją priskiria "Europos šalių" kategorijai, tiksliai primename, kurie dujotiekiai buvo Rusijos koncerno žinioje 2019 metais.
Metinis "Nord Stream" pajėgumas yra 55 milijardai kubinių metrų dujų, "Jamal-Europa" magistralinio dujotiekio pajėgumas yra 33 milijardai kubinių metrų, tranzitas per Ukrainos dujų transportavimo sistemą pagal 2019 metų gruodžio mėnesio susitarimą yra 65 milijardai kubinių metrų, metinis "Blue Stream" pajėgumas" — 16 milijardų kubinių metrų, pirmosios "Turkish Stream" linijos metinis pajėgumas yra 31,75 milijardo kubinių metrų, "Šiaurės švytėjimo" dujų sistemos, per kurią Rusijos dujos tekiamos į Suomiją ir Baltijos šalis metinis pajėgumas yra dešimt milijardų kubinių metrų.
Skaičiuoklė leidžia mums apibendrinti: šiems ir kitiems projektams "Gazprom" transportavimo galimybės pernai siekė 210,75 mlrd. kubinių metrų, tai yra toli gražu nebuvo panaudotos 100 proc. Tuo atveju, jei "Gazprom" atsisakytų naudotis Ukrainos dujų transportavimo sistema, nebūtų buvę įmanoma pasiekti galutinio tiekimo kiekio, tai yra iki galo įvykdyti savo sutartinius įsipareigojimus. Bet jei iš viso transporto pajėgumų skaičiaus atimsime "Jamal - Europa" pajėgumus, paaiškės, kad be jų problemų paprasčiausiai nebūtų kilę. Juokingas rezultatas, ar ne? Bet prieš padarydami išvadą, įvertinkime turimus duomenis ir prognozes 2021 metams.
Atsižvelgiant į tai, kad šildymo sezono pabaigoje Europos PDS įrenginiuose (požeminėse dujų saugyklose) liko rekordiškai minimalus tūris dujų, "Gazprom" tikisi, kad 2021 metais tiekimo į Europą apimtis išaugs iki 200 milijardų kubinių metrų. Kadangi padėtis su "Gazprom" dujotiekio įrenginiais keičiasi labai dinamiškai, įvertinkime juos dar kartą. Pagal susitarimą su "Ukrainos GTS operatoriumi" tranzitas per šią šalį sumažėjo nuo 65 milijardų kubinių metrų iki 40.
Prisiminkime, kad 2021 metų sausio 1 dieną Serbijos prezidentas dalyvavo "Serbijos srauto" atidarymo ceremonijoje — antroji "Turkish Stream" linija, einanti per Turkijos ir Bulgarijos teritoriją, pasiekė šią Balkanų valstybę. Iki 2021 metų pabaigos Vengrija taip pat baigs statyti "Turkish Stream" tęsinį, todėl galima drąsiai manyti, kad antroji šio dujotiekio linija pasieks savo projektinius pajėgumus, o dujotiekis papildys 15,75 mlrd. kubinių metrų dujų"Gazprom" pajėgumus.
"Nord Stream 2" nutiesta 95 proc. maršruto, jo sausumos pratęsimai "EUGAL Capacity4Gas" yra visiškai pasirengę priimti Rusijos dujas, ir yra visokių priežasčių manyti, kad "Gazprom" pajėgumai padidės dar 55 mlrd. kubinių metrų. Mes vėl naudojame skaičiuoklę, kad apskaičiuotume "Gazprom" dujotiekio potencialą — gauname 256,5 mlrd. kubinių metrų. Taigi "Gazprom" gali "atimti" arba Ukrainos tranzitą, arba "Jamal“ Europa" — tai jokiu būdu neturės įtakos mūsų sutartinių įsipareigojimų vykdymui.
Griežta ekonomistų kalba tokia situacija vadinama gražiuoju žodžiu "diversifikacija" — kai tik bus baigta tiesti "Turkish Stream" ir "Nord Stream-2" antroji linija, Rusija ir "Gazprom" turi visišką manevro laisvę. Be to, "Gazprom" jau seniai ne naujokė SGD rinkoje, net jei ir Ukrainos, ir Lenkijos tranzitas sustos vienu metu, ji gali ramiai susitvarkyti su savo įsipareigojimais Europos vartotojų įmonėms. 'Trūkstami" 17 milijardų kubinių metrų dujų įprastoje būsenoje yra 12,5 milijono tonų SGD, todėl NOVATEK su savo "Jamal SGD" padės "Gazprom", ir niekas neatšaukė neatidėliotinų priemonių rinkos. Prisiminkime ir dar vieną "dujotiekio fenomeną": kai "Nord Stream" metinė galia siekia 55 milijardus kubinių metrų, 2020 metais į Europą perėjo beveik 60 milijardų kubinių metrų. Vienaip ar kitaip, tačiau metinė "Gazprom" eksporto į ES apimtis yra tikrai pasiekiama, net jei Varšuva ir Kijevas atsisako bendradarbiauti.
O dabar, be "dujų aritmetikos", prisiminkime detales, kaip organizuojamas Rusijos dujų tranzitas per Ukrainą ir per Lenkiją. Su Ukraina pasirašyta penkerių metų sutartis, kuri sumažina Kijevo demaršo tikimybę — vargu ar jie nuspręs ne tik atsisakyti atsiskaitymo už tranzitą, bet ir sutiks su baudomis. Tačiau "Jamal-Europa" viskas yra kitaip: veikdamas griežtai laikydamasis trečiojo ES energetikos paketo normų, Lenkijos dujų transportavimo sistemos "Gas-System" operatorius nepasirašė ilgalaikės sutarties su "Gazprom", pakeisdamas ją atvirojo sezono procedūra.
Pagal šią tvarką "Gazprom" pasilieka "Jamal-Europe' įrenginius, ilgiausias užsakymo laikotarpis yra 1 metai. Nepažeidžiant jokių sutartinių įsipareigojimų — jų paprasčiausiai nėra — "Gazprom" turi galimybę bet kada atšaukti šią rezervaciją, nes dėl 33 milijardų kubinių metrų per metus Rusijos kompanijai nei karšta, nei šalta. Ir Rusijos retorika šiuo atveju bus gana nuspėjama: "Ar nerimavote dėl Ukrainos? Nėra jokių problemų -„ "Gazprom" vykdys 2019 metų susitarimo sąlygas. Ir rezervuoti "Jamal-Europos" tranzito pajėgumus nėra jokios būtinybės, taigi nieko asmeniško — tik verslas. Tik "trečiasis energetikos paketas".
Neabejotina, kad visa ši "dujų aritmetika" ir kiti niuansai yra gerai matomi Varšuvoje. "Nord Stream 2" statybos pabaiga išmuša žemę iš po kojų Lenkijos politikams — Rusija nustos priklausyti nuo Lenkijos tranzito, ir tai dar ne viskas. Net hipotetiniu atveju, jei "Baltic Pipe" projektas bus baigtas laiku, Lenkija neapsieis be Rusijos dujų.
Lenkijos bendrovės "PGNiG" duomenimis, 2023 metais ji galės tiekti per Baltijos vamzdyną 2,3 milijardo kubinių metrų ir ne daugiau — taip tose srityse išsivystė dujų gamybos "architektūra ir chronologija". Šiaurės jūros Norvegijos sektoriuje, kur PGNiG pavyko įsigyti akcijų paketų.
Vidutinė metinė dujų gamyba pačioje Lenkijoje yra penki milijardai kubinių metrų, regazifikacijos terminalo Svinoujscie pajėgumai — dar penki, o dujų poreikis Lenkijoje, pagal "Gas-System" vertinimus, 2023 metais bus apie 23 milijardai kubinių metrų. Tai reiškia, kad Varšuva turės staiga atsisakyti visos antirusiškos retorikos ir įtikinti "Gazprom" teikti aprūpinimą dujomis.
JAV, nerimaudamos dėl Ukrainos interesų, nepuls gelbėti, tačiau Lenkija gali būti nubausta už tai, kad atsisakė antirusiškos politikos. Tai iš tikrųjų yra visas pernelyg didelio Lenkijos politikų nervingumo, jų pasirengimo pereiti nuo žodinių išpuolių prieš "Nord Stream-2" prie tikrų provokacijų paaiškinimas. Realybė yra paprasta ir nepretenzinga — Lenkija nesuinteresuota jokiomis dujų problemomis ir Ukrainos problemomis, ji turėtų išsiaiškinti, kaip susitvarkyti su savo žmonėmis.
Autoriaus nuomonė gali nesutapti su redakcijos pozicija.