Autorius: Mindė Šaltinis: http://ldiena.lt/... 2024-05-24 20:20:00, skaitė 1358, komentavo 16
„Geriausio naikintuvo pasaulyje" gamintojui baiginėjasi vieta sandėliavimui jau pagamintiems, bet niekam nereikalingiems lėktuvams.
Dar viena diena, dar vienas įrodymas to, kokia įspūdinga ir jėzuitiška yra F-35 programa.
Gauti naujausi duomenis iš USA vyriausybės Atsiskaitymų palatos (GAO) pateikiami naujos ataskaitos pavidalu, su daugiareikšmiu pavadinimu „F-35 Joint Strike Fighter: Programa ir toliau susiduria su gamybos problemomis ir modernizavimo vėlavimais“.
Pagal GAO duomenis, pas „Lockhid Martin“ baigiasi visos parkavimo vietos pagamintiems F-35, kuriuos Pentagonas atsisako priimti.
Tai nėra atsisakymai kai kuriems vienetams. Praėjusią vasarą gynybos ministerija visiškai užšaldė “nematomų"naikintuvų priėmimą iki tol, kol „Lockhid“ nepašalins didžiulių techninių ir programinės įrangos problemų, susijusių su „Technology Refresh-3“ (TR-3), 1,8 mlrd. USD vertės paketu, skirtu išplėsti lėktuvų galimybes.
Patys rimčiausi programinės įrangos gedimai yra susiję su F-35 radaru ir radioelektroninės kovos sistemomis, nes „kai kurie pilotai-bandytojai praneša, kad skrydžio metu turėjo iš naujo perkrauti visus savo radarus ir radioelektroninės kovos sistemas, kad jie vėl pradėtų veikti“, – teigia GAO. Po velnių, amerikosams tai skamba kažkaip blogai.
Kadangi problemos su TR-3 nesibaigia, lėktuvai kaupiasi "Lockhid" objektuose. Remdamasi svarbiu etapu, kuris jau buvo praeitas ataskaitos paskelbimo momentui, GAO parašė: „Jei TR-3 programinė įranga bus atidėta po 2024 m. balandžio mėn., „Lockhid Martin“ viršys maksimalią parkavimo vietų talpą ir ji turės parengti planą, kaip priimti dar daugiau stovinčių lėktuvų. Atmesdamas nuogąstavimus, „Lockhid“ praėjusią savaitę išplatintame pareiškime pareiškė: „Saugumo sumetimais konkrečios detalės apie lėktuvų parkavimą nebus atskleistos“.
Net ir stovėdami "Lockhid" aikštelėje ar angare, lėktuvai kelia tam tikrą atsakomybės riziką vyriausybei – dėl sutarties nuostatų, pagal kurias „vyriausybė prisiima riziką prarasti lėktuvą, jeigu jis bus laikomas po atviru dangumi, lauke“, – pranešė GAO.
GAO teigia, kad programinės įrangos problema nebus išspręsta iki „bent jau 2024 m. birželio mėn.“. Kad ir kada ateitų šita diena, tai bus tik F-35 paskutinio skyriaus pabaigos pradžia, kaip GAO teigia, kad galimas likusių gamyboje lėktuvų pristatymas užtruks metus.
O kol kas, tupas mokesčių mokėtojau, nevargink savęs prašymais dėl konkretaus nepristatytų F-35 skaičiaus. Dėl skaidrumo nebuvimo, kuris neabejotinai yra sukeltas tik išskirtinio noro, kad karinis-pramoninis kompleksas nepatektų į bėdą, „gynybos ministerija nusprendė, kad pranešimas apie konkretų lėktuvų skaičių, yra netinkamas viešam paskelbimui“, – pareiškė GAO.
Praėjusią savaitę Atstovų Rūmų Taktinių oro ir sausumos pajėgų pakomitečio pirmininkas žurnalistams davė aiškią užuominą.
„Tikrai žinome vieną dalyką, kad ant pakilimo ir tūpimo tako susikaups mažiausiai 100 lėktuvų“, – sakė Pentagono atstovas Robas Vitmanas.
F-35 ir taip jau yra pati brangiausia ginkluotės programa pasaulio istorijoje, netrukus amerikosams kainuos daugiau nei 2 trilijonus dolerių. Šis skaičius pats savaime yra stulbinantis, tačiau čia yra keletas paaiškinimų nuo "National Interest":
Visai nepigi programa sukurti penktosios kartos lėktuvą F-22 Pindostano mokesčių mokėtojams kainavo 66 mlrd, turint omeny, kad kiekvienas F-22 kainuoja (pagal svorį) lyg būtų pagamintas iš aukso. Bendras metinis USA gynybos biudžetas yra šiek tiek mažiau nei 900 milijardų dolerių – beveik tris kartus daugiau nei Kinijos gynybos biudžetas ir dešimt kartų didesnis už Rusijos gynybos biudžetą. Tačiau, F-35 programa artėja prie 2 trilijonų dolerių žymės.
Kaip buvo pranešta anksčiau šiais metais, kitoje GAO ataskaitoje buvo pateikta dar daugiau nerimą keliančios informacijos apie F-35, kurie jau randasi Pentagono rankose, nurodant, kad „tik 15–30 procentų F-35 gali būti parengti kovai“.
Lockhid Martin gavo F-35 kontraktą prieš 22 metus ir tik dėl stebuklingo sutapimo, Lockhid Martin akcininkai 22 metus iš eilės didino dividendus
P.S. F-35 yra kopija rusų lėktuvo JAK-141, kuris buvo sukurtas kaip vertikalaus kilimo naikintuvas lėktuvnašiams. Tačiau, greičiausiai, buvo pripažintas kaip neperspektyvus ir nepaleistas masinei gamybai. Žlungant TSRS, kada dalis mokslininkų ir ne su patentais, išradimais ir technologijomis rovėsi pas vakaroidus, šitas JAK-141 projektas matomai buvo įpirštas pindosams kaip didžiulis tarybinio mokslo pasiekimas. Tai matyt pats geriausias pasaulio istorijoje "trojanas", su kuriuo pindosai mandolinasi 22 metus, sukišo beprotiškus pinigus, ir niekaip negali baigti.